Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe ograniczenia prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Kierowcy, noga z gazu!

Celina Marchewka
Celina Marchewka
archiwum Polska Press
Maksymalna dozwolona prędkość dla samochodów osobowych została zmniejszona na całej AOW, czyli między węzłami Wrocław Południe, a Wrocław Psie Pole. Od ubiegłego piątku można na tym odcinku jechać do 120 km/h, a nie jak wcześniej - 140 km/h. Dozwolona prędkość dla ciężarówek się nie zmienia i wciąż wynosi 80 km/h.

O takie działanie od wielu miesięcy zabiegali mieszkańcy i Społeczny Komitet "Stop Hałasowi we Wrocławiu". Zmniejszenie prędkości o 20 km/h wpłynie na poprawę jakości życia Wrocławian zamieszkujących okolice AOW, ponieważ znacznie ograniczy to hałas dobiegający do ich okien. Zmiana może przynieść ulgę nawet 20 tys. mieszkańców. Problem nasilał się zwłaszcza w nocy, hałas był wówczas najbardziej uciążliwy.

Kolejnym działaniem mającym na celu "wyciszenie" autostradowej obwodnicy jest budowa ekranów akustycznych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na ich instalację wzdłuż ulicy Żernickiej. Termin składania ofert upływa 22 lipca, później wszystkie będą weryfikowane i wybrany wykonawca. Ekrany akustyczne mają powstać także w ciągu ulicy Maślickiej. Przetarg na tę inwestycję ruszy w lipcu.

Ustawienie ograniczeń prędkości to jedno, ale weryfikacja ich przestrzegania, drugie. GDDKiA na początku tego roku przeprowadziła badania, z których wynika że szybciej, niż pozwalają na to przepisy przez AOW, jeździ wiele osób. Najwięcej przypadków zanotowano między węzłami Wrocław Lotnisko i Wrocław Północ, gdzie przepisy łamało od 27 do 45 procent kierowców. Liczba ta zależała od dnia oraz kierunku poruszania się. Za szybko jechały zarówno osobówki, jak i ciężarówki.

Przekroczenia prędkości na obwodnicy są znaczne. Zdarzają się takie, gdzie kierujący jadą powyżej 200 km/h. Zmniejszenie prędkości spowoduje podniesienie bezpieczeństwa. Ważne jest to głównie w okolicach węzłów, gdzie dochodzi do wielu stłuczek - mówi Magdalena Szumiata, rzecznik GDDKiA we Wrocławiu.

Aby skutecznie egzekwować od kierowców przestrzegania nowych przepisów, dyrektor GDDKiA we Wrocławiu, Lidia Markowska, wystąpiła na początku roku do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o instalację urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Urządzenia miałyby stanąć na początku i końcu AOW i sprawdzać, jak faktycznie jeżdżą kierowcy, a w przypadku przekroczenia prędkości, automatycznie wystawiać mandaty.

Sprawa nie jest jednak definitywnie zamknięta. GITD prowadzi cały czas ustalenia z GDDKiA odnośnie instalacji tych urządzeń poza unijnym projektem. Rozmowy trwają między innymi w kwestii ich sfinansowania. Co do tego, że radary na AOW byłyby bardzo potrzebne, nikt nie ma wątpliwości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto